Festiwal Kompozytorów Polskich 2024
Mnóstwo emocji i pełna widownia wyczekująca jak pieśni i muzykę Moniuszki zinterpretują Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza oraz soliści - Kasia Moś, Dorota Miśkiewicz i Janusz Radek. Większość pieśni na nowo zaaranżował Paweł Tomaszewski (grający także na fortepianie). Za część aranżacji odpowiadali również Mateusz Moś i Mateusz Kołakowski. Saksofonowe "trzy grosze" dołożył Marek Podkowa.
Każdy z solistów odczytał Pieśni Moniuszki po swojemu - Dorota Miśkiewicz podążyła w kierunku jazzu, Kasia Moś - współczesnej muzyki pop, a Janusz Radek - piosenki aktorskiej. Całość wywołała duże wrażenie na widowni, która dziękowała artystom długimi owacjami na stojąco.
Drugi wieczór Festiwalu, to wysmakowana podróż przez muzykę Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych artystów. Tomasz Konieczny, światowej sławy bas-baryton, wraz z wybitnym pianistą Lechem Napierałą, po raz pierwszy wystąpili razem w Bielsku-Białej.
Wieczór trzeci to Straszny Dwór w wersji koncertowej w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej z Warszawy, czyli zachwycające i najbardziej wzruszające "przeboje", takie jak Aria Skołuby Ten zegar stary, Aria Hanny Do grobu trwać w bezżennym stanie czy kwartetu Hanny, Jadwigi, Stefana i Zbigniewa A jednak. Wszystko to przy akompaniamencie orkiestry, w strojach z epoki i odpowiednich rekwizytach zaprojektowanych przez Marlenę Skoneczko.
Ostatnim akcentem tegorocznego FKP była Msza Piotrowińska B-dur Stanisława Moniuszki na chór mieszany i organy, która została wykonana podczas uroczystej mszy świętej w kościele Przenajświętszej Trójcy Świętej w niedzielę 13 października, z udziałem Bielskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Beaty Borowskiej oraz organisty Macieja Leśniaka.
Współorganizatorami 27. Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej, są Województwo Śląskie oraz Instytucja Kultury Ars Cameralis.
